Szlaki człowieka: Podróże drogami świata

Okładka książki Szlaki człowieka: Podróże drogami świata Ted Conover
Okładka książki Szlaki człowieka: Podróże drogami świata
Ted Conover Wydawnictwo: Czarne Seria: Orient Express reportaż
460 str. 7 godz. 40 min.
Kategoria:
reportaż
Seria:
Orient Express
Tytuł oryginału:
The Routes of Man: Travels in the Paved World
Wydawnictwo:
Czarne
Data wydania:
2011-11-14
Data 1. wyd. pol.:
2011-11-14
Liczba stron:
460
Czas czytania
7 godz. 40 min.
Język:
polski
ISBN:
9788375362800
Tłumacz:
Paweł Schreiber
Tagi:
droga szlak Humboldt kontynenty ludzkość postęp zniszczenie
Średnia ocen

7,3 7,3 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oficjalne recenzje i

Z miłości do drogi



1414 108 128

Oceny

Średnia ocen
7,3 / 10
54 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
270
270

Na półkach:

Oryginalna koncepcja ukazania jak zmienia się życie ludzi z powodu korzystania z dróg, które w różnych miejscach świata inaczej powstawały i do czego innego służyły a przy okazji ukazanie przemian cywilizacyjnych, rozwoju społecznego, konfliktów. Sześć szlaków po różnych kontynentach. Ciekawy punkt odniesienia, refleksje na temat ludzkości. Książka wzbogacona zdjęciami. Warto.

Oryginalna koncepcja ukazania jak zmienia się życie ludzi z powodu korzystania z dróg, które w różnych miejscach świata inaczej powstawały i do czego innego służyły a przy okazji ukazanie przemian cywilizacyjnych, rozwoju społecznego, konfliktów. Sześć szlaków po różnych kontynentach. Ciekawy punkt odniesienia, refleksje na temat ludzkości. Książka wzbogacona zdjęciami. Warto.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
284
38

Na półkach: , ,

Droga to nie asfalt, to proces i miejsce, coś bardzo ciekawego, ale dla większości ludzi to ścieżka gorsza lub lepsza, która prowadzi z punktu A do punktu B.
Czytałam tę książkę fragmentami, przez miesiąc. Na początku myślałam, żeby ją zamknąć i oddać do biblioteki, zanim się totalnie wynudzę próbując dobrnąć do końca. Jednak dobrze zrobiłam, kontynuując lekturę; zdałam sobie sprawę, że własnie chyba lepiej czytać relację z podróży własnie etapami, fragmentami, rozwlekając w czasie. Przecież żadna wyprawa nie trwa ułamek sekundy, nawet zwykłe wyjście do sklepu po bułki zajmuje nam kilka, kilkanaście minut. Ten miesiąc pozwolił mi znaleźć się w sześciu różnych miejscach na Ziemi, o których czasami nie wiedziałam nic.
Podróż opisanymi przez Conovera drogami świata pozwala spojrzeć na nie z innej perspektywy, zrozumieć ich wielką wartość, jaką odgrywają w życiu człowieka. Dzięki tej pozycji można poszerzyć swoje myślenie nie tylko o drodze, ale o miejscach wokół nich, ludziach przejeżdżających po niej i budowniczych samych szlaków. Polecam wszystkim, szczególnie chyba tym, którzy znają kierowców czy podróżników, może to pozwoli im zrozumieć pasję znajomych do dróg właśnie (za cytatem: "Droga jest [...] źródłem całego pożywienia i wszystkich niebezpieczeństw, jedynym miejscem, gdzie można żyć."). ;)

Droga to nie asfalt, to proces i miejsce, coś bardzo ciekawego, ale dla większości ludzi to ścieżka gorsza lub lepsza, która prowadzi z punktu A do punktu B.
Czytałam tę książkę fragmentami, przez miesiąc. Na początku myślałam, żeby ją zamknąć i oddać do biblioteki, zanim się totalnie wynudzę próbując dobrnąć do końca. Jednak dobrze zrobiłam, kontynuując lekturę; zdałam...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
18
17

Na półkach: , ,

Teksty cały czas trzymają wysoki poziom i trudno wskazać najsłabszy oraz najlepszy z nich. Ich odbiór ułatwia umieszczenie odpowiednich mapek danego obszaru z zaznaczoną drogą autora. Nie zabrakło również miejsca na liczne zdjęcia, będące interesującym dopełnieniem całości.

Teksty cały czas trzymają wysoki poziom i trudno wskazać najsłabszy oraz najlepszy z nich. Ich odbiór ułatwia umieszczenie odpowiednich mapek danego obszaru z zaznaczoną drogą autora. Nie zabrakło również miejsca na liczne zdjęcia, będące interesującym dopełnieniem całości.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
936
268

Na półkach:

Świetna książka.

Przy okazji podróżowania różnymi drogami, autor opisuje też otaczające je tło społeczne. W Chinach jest to skok w rozwoju tego kraju, bogacenie się społeczeństwa i przemiany (także motoryzacyjne) z tym związane. W Himalajach dotyka problemu odciętych od świata wiosek w górach, które z jednej strony są rajem mało skażonym cywilizacją, ale z drugiej same uznają, że cywilizacja pomoże im w wielu aspektach życia. W Izraelu - problemy ludzi zmuszonych do wielogodzinnego oczekiwania na posterunkach, a z drugiej strony punkt widzenia młodych izraelskich żołnierzy, którzy różnie sobie radzą z napięciem w pracy.

Prosty i przystępny język książki, bardzo dobre tłumaczenie. Autor nie moralizuje, po prostu opisuje to co widzi w podróży. Nie ma nudnych rozdziałów w tej książce, każdy przeczytałam z wielkim zainteresowaniem. Każda droga bardzo mnie wciągnęła.

Świetna książka.

Przy okazji podróżowania różnymi drogami, autor opisuje też otaczające je tło społeczne. W Chinach jest to skok w rozwoju tego kraju, bogacenie się społeczeństwa i przemiany (także motoryzacyjne) z tym związane. W Himalajach dotyka problemu odciętych od świata wiosek w górach, które z jednej strony są rajem mało skażonym cywilizacją, ale z drugiej same...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
300
200

Na półkach:

Czym jest droga? Czy tylko ścieżką z punktu A do punktu B? Czy bez dróg możliwy byłby świat? Przecież każdy z nas korzysta z wielu dróg. Dzieci idą do szkoły, dorośli jadą do pracy, inni przewożą drogami towary potrzebne do przeżycia każdego z nas. Czy drogi z których korzystamy zmieniają nas?

Ted Conover wybrał sześć różnych dróg. Podążył nimi i opisał czym są dla tych co z nich korzystają.

Pierwsza z nich - droga transportowa drzewa mahoniowego z Peru do bogatych mieszkań Nowego Yorku. Im dalej wielkiego, amerykańskiego miasta, tym droga węższa, trudniejsza, pełna dziur i dłuższa. "Na amerykańskich autostradach drewno przemieszcza się szybko (...). Mahoń szybko pokonuje również ocean (...). Transport przez Peru jest o wiele trudniejszy. Problemem są drogi, w górach i w dżungli." Im bliżej drwali wyrębujących dżunglę, tym mniejszy środek transportu - od wielkich, długich tirów, przez małe ciężarówki, po niewielkie łódki i spławianie drzewa strumieniami do rzeki. Droga się jednak zmienia. Są plany wybudowania "międzyoceanicznej" autostrady, która ułatwi nie tylko transport mahoniu z głębi lądu, ale pomoże "otworzyć" Peru na świat. Aby jednak ją wybudować trzeba wyciąć jeszcze więcej dżungli, trzeba będzie ingerować w życie dzikich plemion, często zmuszając je do przesiedlenia się, w coraz trudniejsze do życia rejony.
Jak znaleźć równowagę między rozwojem, a ochroną środowiska? Wybudowanie tej autostrady zmieni życie wszystkich, którzy tam żyją. Czy zawsze na lepsze? Ale czy można to zatrzymać?
"Nie można tu prowadzić dyskusji przeciwko autostradzie. (...) Można tylko przewidywać jej szkodliwe efekty i próbować je zminimalizować".

Droga druga - chaddar - zimowe przejście po zamarzniętej rzece Zanskar, wśród niedostępnych gór, na granicy indyjsko-pakistańskiej. W buddyjskiej części indyjskiego stanu są wioski, z których zimą można się wydostać tylko niebezpiecznym szlakiem po rzece. Nowa droga się buduje, bo władzom bardzo zależy nad lepszym nadzorem rejonu tak bliskiego wrogiemu Pakistanowi. Buduje się jednak baaardzo powoli, bo przebicie się przez twarde i ogromne góry to przedsięwzięcie ogromne i wyjątkowo trudne. Wioski te bardzo biedne i nic nie wiedzące o świecie, ale do tej pory spokojne i szczęśliwe? - jak to się zmieni wraz z otwarciem drogi?

Trzecia droga - kenijska trasa z Wybrzeża wgłąb lądu. Droga, po której przewozi się ciężarówki z lekami i pomocą, i droga o której się mówi, że pomogła rozprzestrzenić się wirusowi HIV.

Czwarta - sieć dróg na Zachodnim Brzegu Jordanu; drogi podzielone na te dla osadników i te dla Palestyńczyków; drogi pełne blokad, które utrudniają dotarcie na własne pole, powrót z pracy do domu, nie pozwalając się przemieszczać zamykają ludzi w "więzieniu" powodując eskalację frustracji i złości, które w efekcie prowadzą do kolejnych blokad...

Piąta droga - supernowoczesne chińskie autostrady. Chiny rozwijają się błyskawicznie. Do niedawna posiadanie własnego samochodu było zabronione. Od kiedy to się zmieniło nastąpił boom motoryzacyjny. Teraz miasta chińskie są tak samo zakorkowane jak na zachodzie, poziom spalin przekracza wszelkie normy, a ilość wypadków drogowych największa na świecie. Ale Chińczyków to nie powstrzyma, bo zasmakowali w motoryzacji, w wolności którą daje możliwość samodzielnego jeżdżenia samochodem.

Szósta i ostatnia - plątanina ulic w w nigeryjskim mieście Lagos. Ta część książki, w połączeniu z opisem drogi kenijskiej jest dla mnie najbardziej zasmucająca, bo przedstawia Afrykę jako bardzo nieprzyjemne i niebezpieczne miejsce, a Lagos wydaje się być kumulacją wszystkiego co najgorsze - powszechna korupcja, bandytyzm, a po zmroku nawet karetki pogotowia nie wyjeżdżają z pomocą. Biały człowiek w zasadzie nie ma szans samodzielnie poruszać się po mieście. Lagos to droga totalnego chaosu.

Czym jest droga? Czy tylko ścieżką z punktu A do punktu B? Czy bez dróg możliwy byłby świat? Przecież każdy z nas korzysta z wielu dróg. Dzieci idą do szkoły, dorośli jadą do pracy, inni przewożą drogami towary potrzebne do przeżycia każdego z nas. Czy drogi z których korzystamy zmieniają nas?

Ted Conover wybrał sześć różnych dróg. Podążył nimi i opisał czym są dla tych co...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    199
  • Przeczytane
    76
  • Posiadam
    37
  • Reportaż
    6
  • Teraz czytam
    6
  • 2012
    4
  • 2014
    3
  • Chcę w prezencie
    3
  • Podróżnicze
    3
  • Reportaże
    2

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Szlaki człowieka: Podróże drogami świata


Podobne książki

Przeczytaj także