Prawda i metoda
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN Seria: Biblioteka Współczesnych Filozofów filozofia, etyka
778 str. 12 godz. 58 min.
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Biblioteka Współczesnych Filozofów
- Tytuł oryginału:
- Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2007-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1993-01-01
- Liczba stron:
- 778
- Czas czytania
- 12 godz. 58 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8301142308
- Tłumacz:
- Bogdan Baran
Wybitna praca Gadamera, jednego z najważniejszych myślicieli XX wieku. Autor występuje tu jako adwersarz powojennej fascynacji gwałtownym postępem technicznym i neopozytywistycznej ideologii z tym związanej. Jego ontologia doświadczenia hermeneutycznego miała służyć odzyskaniu uniwersalnej perspektywy spojrzenia na historyczny proces kulturowy, w którym uczestniczy człowiek. Jak sądził, perspektywa ta została zatracona zarówno przez nowożytną naukę z jej przyrodoznawczym ideałem metody obiektywnej, jak i przez tradycję romantyczno-historiozoficzną, absolutyzującą przeszłość jako taką. Prawda i metoda to podstawowe dzieło powojennej hermeneutyki filozoficznej.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 111
- 56
- 21
- 14
- 5
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Filozofia jako należne
Profesurka, zapewniony stołek na uniwerku, ciepłe kapcie, ławeczka w lokalnej ezoterycznej loży, rozbudowana biblioteka, cierpliwie i pedantycznie zbierana za naturalnie godziwe wynagrodzenie. Generalnie nuda, biurokratyczna rutyna i przede wszystkim poczucie, ze się NALEŻY, bo według Gadamera filozofia to kwestia wradzanie się w tradycję, czyli w sumie coś, co się dzieje samo i bez własnego wysiłku. Dlatego według niego powinno się zawiesić jakiekolwiek (jakby się to dzisiaj powiedziało, "toksyczne" czy "wykluczające") tendencje do oceny, krytyki, bo przeszkadza to w pasywnej kontemplacji de facto bezosobowego procesu stawania się tradycji. Inaczej mówiąc, Gadamer rozumuje jak ezoteryk w stylu Nietzschego, Husserla czy Derridy, nie człowiek racjonalny. (Karl Simms "Hermetic Poetry Between Hermeneutics and Deconstruction").
Filozofia jako należne
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toProfesurka, zapewniony stołek na uniwerku, ciepłe kapcie, ławeczka w lokalnej ezoterycznej loży, rozbudowana biblioteka, cierpliwie i pedantycznie zbierana za naturalnie godziwe wynagrodzenie. Generalnie nuda, biurokratyczna rutyna i przede wszystkim poczucie, ze się NALEŻY, bo według Gadamera filozofia to kwestia wradzanie się w tradycję, czyli w...
"Często wysuwano pod adresem moich badań zarzut, że ich język jest zbyt nieprecyzyjny. Widzę w tym nie tylko wykrycie pewnego braku - zapewne dość tu częstego. Raczej wydaje mi się, że adekwatne dla zadań filozoficznego języka pojęciowego jest, by nawet za cenę nieprecyzyjnego określania pojęć zachowywać wtopienie w całościowy splot językowej znajomości świata, a przez to podtrzymywać żywe odniesienie do tej całości. Jest to pozytywna implikacja 'potrzeby języka', która jest filozofii od samego początku przyrodzona."
"[...] wtopienie w całościowy splot językowej znajomości świata..." - no właśnie. Zawiłe tłumaczenie mętnego.
Chyba pierwszy raz przydarzyło mi się przeczytać dzieło, z którego ideą się zgadzam i jednocześnie odnieść wrażenie, że zostało w jakimś stopniu wybełkotane. Może nie aż „wybełkotane”, ale zawoalowane, rozmazane opisem. Bo głębia jest tam rozmazana i wraz z postępem treści nie tyle idziemy w głąb, ile po powierzchni opisu. Mamy więc do czynienia z opisem obrazu myśli, przez który dopiero trzeba się przedrzeć, żeby zobaczyć ją samą. Przy czym nie jest to obrazowanie. Gadamer nie posługuje się metaforami i analogiami. Porusza się po różnych dyskursach filozoficznych. Nie warto podchodzić do „Prawdy i metody” bez znajomości elementarnych pojęć filozoficznych i ich losów. Dzieło Gadamera jest kontynuacją badań nad hermeneutyką i nie jest samowystarczalne merytorycznie. Nie tłumaczy wszystkich swoich narzędzi, opiera się na „wynalazkach” poprzedników. Z pomocą przychodzą przykłady z rzeczywistości, które autor co jakiś czas wrzuca i robi to z zaskakująco dobrym wyczuciem.
Wiele zdań wydaje się być zbędnymi. Niby już wiadomo o co chodzi, zdania tłumaczą myśl, a mimo to następują zdania kolejne, które niejako kibicują tamtym. Jakby autor cyzelował kontury pozoru swoich myśli, udzieławiał (od: dzieło) książkę. Gdyby nie przykłady, książka byłaby nieczytalna. Ale to tylko moje subiektywne zdanie - jak mawiają obiektywni komentatorzy fejsbukowi.
„Prawdę i metodę” należałoby przepisać. Napisać ją drugi raz. Zamiast 700 stron, zrobić 500.
Bo jest potrzebna.
"Często wysuwano pod adresem moich badań zarzut, że ich język jest zbyt nieprecyzyjny. Widzę w tym nie tylko wykrycie pewnego braku - zapewne dość tu częstego. Raczej wydaje mi się, że adekwatne dla zadań filozoficznego języka pojęciowego jest, by nawet za cenę nieprecyzyjnego określania pojęć zachowywać wtopienie w całościowy splot językowej znajomości świata, a przez to...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toSą książki dla ludzi normalnych i dla ludzi wybitnych. Ta książka jest dla ludzi wybitnych. Ja jestem człowiekiem normalnym i co z tego wynika tej książki nie rozumiem. Filozofia na najwyższym poziomie, napisana niezwykle mądrze, ale co za tym idzie filozofia niezrozumiała dla milionów i zupełnie nieużyteczna. Z racji mojego zawodu muszę stąpać twardo po ziemi i być pragmatykiem. Nie jestem osobą niewykształconą - mam doktorat, ale czytając tę książkę zastanawiam się komu ona jest potrzebna ? Co dobrego dla ludzi, zwierząt, natury, ziemi może wynikać z jej przeczytania i zrozumienia ? Czy jakieś dziecko dzięki temu nie umrze z głodu, czy jakieś zwierzę nie straci życia, czy będę oddychał czystszym powietrzem ? Moim sensem życia jest czynienie dobra. Ta książka nie przekłada się na dobro, co gorsza jest czysto teoretyczną dywagacją na tematy, które w najmniejszym stopniu nie dotyczą życia, nie wyjaśniają go, nie kształtują, nie opisują, nie zmieniają. Może dla wybitnych filozofów i teoretyków - tak. Dla ojca i dziadka, który przejmuje się przyszłością swoich dzieci i wnuków - nie.
Są książki dla ludzi normalnych i dla ludzi wybitnych. Ta książka jest dla ludzi wybitnych. Ja jestem człowiekiem normalnym i co z tego wynika tej książki nie rozumiem. Filozofia na najwyższym poziomie, napisana niezwykle mądrze, ale co za tym idzie filozofia niezrozumiała dla milionów i zupełnie nieużyteczna. Z racji mojego zawodu muszę stąpać twardo po ziemi i być...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toNie ma czegoś takiego jak rozumienie. Są tylko nakładające się narracje, które tworzymy. A nad nimi są przesądy, z których nie uwolnimy się nigdy. I nie, nie mamy dostępu do "świata". Tutaj Gadamer mówi jak Wittgenstein: "bytem, który może być rozumiany, jest język."
Jedna z ważniejszych postaci współczesnej filozofii w jednym z lepiej, precyzyjniej napisanych dzieł. Lektura obowiązkowa. A dobra wiadomość jest taka, że wraca się do niej regularnie.
Nie ma czegoś takiego jak rozumienie. Są tylko nakładające się narracje, które tworzymy. A nad nimi są przesądy, z których nie uwolnimy się nigdy. I nie, nie mamy dostępu do "świata". Tutaj Gadamer mówi jak Wittgenstein: "bytem, który może być rozumiany, jest język."
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toJedna z ważniejszych postaci współczesnej filozofii w jednym z lepiej, precyzyjniej napisanych dzieł....