Mitologie
- Kategoria:
- publicystyka literacka, eseje
- Tytuł oryginału:
- Mythologies
- Wydawnictwo:
- Aletheia
- Data wydania:
- 2020-07-30
- Data 1. wyd. pol.:
- 2008-01-01
- Data 1. wydania:
- 2009-01-01
- Liczba stron:
- 396
- Czas czytania
- 6 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365680686
- Tłumacz:
- Adam Dziadek
- Tagi:
- esej filozofia antropologia
Roland Barthes (19151980),wszechstronny francuski interpretator kultury, w "Mitologiach", jednej z pierwszych swoich książek (1957) zebrał komentarze do bieżącej rzeczywistości, pisane w latach 19541956. Tropi tam mity codzienności, jakie nieustannie produkuje mieszczańska społeczność. Obserwuje zjawiska ze sceny politycznej, artystycznej, literackiej, komentuje zdarzenia z dziedziny sportu, religii, kulinariów, gospodarstwa domowego. Ich trudno uchwytną rzeczywistość pogłębia ironiczno-sarkastyczną perspektywą wysokiej teorii. Mitolog, łowca mitów, wychwytuje ich mistyfikacje, pasożytnicze przesłanianie jednych znaczeń innymi, ich ideologemy, ucieczkę w fałszywą naturę. Mitolog Barthes, trzeba przy tym pamiętać, zwyczajem ówczesnych francuskich intelektualistów czyni to też z krytycznej, klasowej perspektywy. Obserwacje i interpretacje powszedniego życia zawarte w części pierwszej (Mitologie) systematyzuje semiologiczna część druga (Mit dzisiaj): nasza rzeczywistość nieustannie obraca się w mit w specyficznym sensie tego pojęcia. Dla autora mit nie jest jakąś fundamentalną opowieścią, lecz nową jednostką sensu nadbudowaną nad zwykłymi znaczeniami może być rzeczą, fotografią, tekstem. Jest mową w jej najszerszym sensie przekazu. Od tego wczesnego rozpoznania mityczności naszego życia był już tylko krok do postrukturalistyczych symulaków, imitacji i irrealności. W tym sensie "Mitologie" są kanonem historii humanistyki II połowy XX wieku, a zarazem błyskotliwie, czasem anegdotycznie ukazaną panoramą współczesnej codzienności.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 320
- 192
- 43
- 11
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Książka ta jest raczej reprezentacją podejścia strukturalistycznego, które można wykorzystać do pomiaru społeczeństwa w działaniu. Barthes pokazał na swoim przykładzie, jak odkrywać i penetrować mity, którymi żyje nasze społeczeństwo. Jeśli ktoś dobrze przeczyta tę książkę, zawsze pamiętając o tej idei, a także o przedmowie, która zawiera wskazówki, jak zastosować to podejście i zostać "mitologiem", może dostrzec wiele interesujących rzeczy.
Książka ta jest raczej reprezentacją podejścia strukturalistycznego, które można wykorzystać do pomiaru społeczeństwa w działaniu. Barthes pokazał na swoim przykładzie, jak odkrywać i penetrować mity, którymi żyje nasze społeczeństwo. Jeśli ktoś dobrze przeczyta tę książkę, zawsze pamiętając o tej idei, a także o przedmowie, która zawiera wskazówki, jak zastosować to...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to¾ książki to eseje o Francji w latach pięćdziesiątych, trudniejsza końcówka (Mit dzisiaj) to teoretyczne podsumowanie wniosków. Zdezaktualizowały się konteksty przez co kilka z tych tekstów to tylko ciekawostki. Z dzisiejszego punktu widzenia wiara Barthesa w komunizm wydaje się nawet nie naiwna lecz zaskakująco niedorzeczna (ale krytyka kapitalizmu jest interesująca). I nie są „Mitologie” tak dobre jak „Imperium znaków”, mniej skondensowane i czasem bardziej skupione na polemice niż na własnej myśli. Nie dałam rady przeczytać przeintelektualizowanego wstępu Krzysztofa Kłosińskiego (dwa podejścia, a raczej rzadko ponoszę porażkę na tym polu). Ale to już wszystkie wady. Eseje są zaskakująco lekką lekturą, można je czytać do poduszki. Barthes gładko dokonuje rozbiorów przedstawień rzeczywistości ze swojej codzienność i języka jako kodu, w którym treść nie pokrywa się ze znaczeniem słów - tym jest dla niego mit. Relacjonuje to samo co gazety: rozprawy sądowe, kłótnie polityków, pisze recenzje z przedstawień i imprez masowych. Bez trudu można przenieść większość przykładów w dzień dzisiejszy (podstawić pod drobnomieszczański „masowy” albo „populistyczny”, zamienić Tour de France na skoki narciarskie, całe fragmenty recenzji Arthura Adamowa „Ping -ponga” pasowały idealnie do książek Masłowskiej itd.).
Kilka fragmentów:
Drobnomieszczański „zdrowy rozsądek polega na ustanowieniu prostej odpowiedzialności między tym co się widzi a tym co jest.”
„jeśli ten zapożyczony język jest powszechny, umieszczony zawsze jakby po stronie karykatury i pokrywający całą powierzchnię sztuki z rozmaitym dystansem, ale szczelnie, by nie mógł się z niej wydobyć jakiś krzyk lub jakaś inwencja słowna, wówczas relacje międzyludzkie, wbrew swojej pozornej dynamice, są jakby za szkłem, bezustannie zawracane z obranej drogi przez coś w rodzaju werbalnej refrakcji”
„język utkany w całości z drobnych toposów, kawałków truizmów, ledwie dostrzegalnych stereotypów”
„tautologia jest zawsze agresywna: oznacza ona brutalne oderwanie myśli od jej przedmiotu, aroganckie groźby ze strony porządku, gdzie myśleć nie należy”
„przeciwieństwem dobrego pisarstwa nie musi być złe pisarstwo: dziś może jest to całkiem po prostu pisarstwo.”
„Funkcją mitu jest usunięcie rzeczywistości (…) mit robi oszczędności: usuwa złożoność ludzkich działań, nadaje im prostotę esencji, likwiduje wszelką dialektykę, wszelkie wykroczenie poza bezpośrednią widzialność, organizuje świat bez sprzeczności, bo pozbawiony głębi, świat wystawiony na widok, mit ustanawia radosną jasność(…)”
¾ książki to eseje o Francji w latach pięćdziesiątych, trudniejsza końcówka (Mit dzisiaj) to teoretyczne podsumowanie wniosków. Zdezaktualizowały się konteksty przez co kilka z tych tekstów to tylko ciekawostki. Z dzisiejszego punktu widzenia wiara Barthesa w komunizm wydaje się nawet nie naiwna lecz zaskakująco niedorzeczna (ale krytyka kapitalizmu jest interesująca). I...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toTylko fragmentarycznie.
Tylko fragmentarycznie.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toŚwietne - oczywiście - eseje Barthesa. Dobre do pociągu i na kiepski wykład, a także jako kontekst dla felietonów Terakowskiej do Elle ("Dobry adres to człowiek").
Świetne - oczywiście - eseje Barthesa. Dobre do pociągu i na kiepski wykład, a także jako kontekst dla felietonów Terakowskiej do Elle ("Dobry adres to człowiek").
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to