Tony Cragg. Rzeźby i prace na papierze
- Kategoria:
- sztuka
- Wydawnictwo:
- Arkady, CSW Znaki Czasu
- Data wydania:
- 2023-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2023-01-01
- Liczba stron:
- 364
- Czas czytania
- 6 godz. 4 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366475182
Katalog wystawy, pod red. Krzysztofa Stanisławskiego i Anny Kompanowskiej, wersja polsko-angielska.
Album towarzyszący wystawie prac artysty, należącego do czołówki światowych rzeźbiarzy, zawiera wszystkie dzieła prezentowane w Toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu dzieła. W większości są to wielkoformatowe rzeźby, zrealizowane w różnych technikach i pochodzące z wszystkich okresów twórczości artysty – od lat 70. do najnowszych. Dodatkowo zaprezentowano 125 rysunków, grafik i akwarel.
Obszerna część teoretyczna stanowi wnikliwy opis konceptualnej wizji rzeźby rozwijanej przez pięćdziesiąt lat pracy twórczej artysty. Znajdują się w niej teksty Ireny Grzesiuk-Olszewskiej i Krzysztofa Stanisławskiego, opublikowane pierwotnie w kwartalniku „Rzeźba Polska” w 1988 roku, przybliżające wczesną twórczość artysty i jej konteksty. Tło oraz ewolucję artystycznej działalności rzeźbiarza opisuje także historyk sztuki, Jan Debbaut w tekście pt. Metamorfoza obiektu. O aktualnej i poprzednich polskich wystawach Tony’ego Cragga wspomina w swoim wstępie Krzysztof Stanisławski.
Warto zwrócić uwagę na tekst greckiego filozofa i krytyka sztuki, Demosthenesa Davvetasa, który w eseju Słownik dematerializacji, przedstawia istotną kwestię, związaną z tworzywem i materiałami wykorzystywanymi przez artystę. W innym eseju tegoż autora, zamieszczonym także w części teoretycznej, znajdziemy refleksję na temat relacji artysty z naturą.
Rzeźbiarska wyobraźnia artysty stała się z kolei tematem tekstu Jona Wooda. Tę część katalogu domyka esej Micheala Heringa, który jest poświęcony przede wszystkim rysunkom Cragga i ich znaczeniu w jego rzeźbiarskiej twórczości. W katalogu oczywiście nie zabrakło obszernej listy wystaw i dotychczasowych osiągnięć artysty. Na szczególną uwagę zasługuje strona edytorska publikacji, która zachwyca swoją ascetyczną prostotą.
Tony Cragg (ur. 1949),brytyjski rzeźbiarz, autor instalacji, rysownik, grafik, od lat 70. mieszkający i tworzący w niemieckim Wuppertalu - jest jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy naszych czasów, wystawiającym swoje prace od lat 70. w najważniejszych muzeach i galeriach na świecie. Prezentowana tu publikacja jest pięknym katalogiem towarzyszącym wystawie niezwykłych prac artysty w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki czasu” w Toruniu.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Obszerny, pięknie wydany katalog wystawowy dokumentuje liczne (nie tylko te prezentowane w Toruniu) rzeźby i rysunki artysty. Warto wspomnieć, że sama wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” była drugą (po chińskiej) największą na świecie prezentacja artysty.
Tony’ego Cragga trudno zamknąć w szufladce stylu, bowiem jego twórczość mocno ewoluowała - znajdziemy u niego płaskie kompozycji z odpadków, formy przestrzenne tworzone z drewna, szkła i metalu, niby-larwalne formy i ostatnie monumentalne rzeźby z brązu, sklejki i kamienia o płynnych kształtach. To dzieła głównie abstrakcyjne, ale nigdy nie tracące kontaktu z rzeczywistością - inspiracja formami przedmiotów, zwierzęcego i ludzkiego ciała jest u Cragga zawsze czytelna (szczególnie mocno jest to widoczne w jego rysunkach),a niekiedy wręcz eksponowana, mamy tu też rzeźby zbudowane bezpośrednio na realistycznym przedstawieniu postaci ludzkiej. Wszystkie je łączy jedno - skala. Cragg to z pewnością artysta monumentalnego efektu.
Na wystawie najwięcej miejsca poświęcono na jego najnowsze prace - przywodzące na myśl płynne totemy, rozedrgane, a zarazem - mimo ostentacyjnej nieraz sztuczności - harmonijne niczym dzieła natury. Przywodzą one nam myśl wielkie plenerowe rzeźby Henry'ego Moore'a, choć stoją w kontrze do jego purystycznego podejścia do materiału. Charakterystyczne jest u Cragga przewrotne traktowanie tworzywa - np. brąz często malowany jest farbą, wizualnie odciążając bryłę i dezorientując widza, który nie wie już czy patrzy na dzieło wykonane z włókna szklanego, drewna czy metalu. Cragg opowiada o współczesnym świecie - rozpadzie, płynności i złudzeniu. I łączy sprzeczności zamykając w harmonijnych i pięknych- choć nieoczywistych - formach lęki i obsesje dzisiejszego człowieka.
Obszerny, pięknie wydany katalog wystawowy dokumentuje liczne (nie tylko te prezentowane w Toruniu) rzeźby i rysunki artysty. Warto wspomnieć, że sama wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” była drugą (po chińskiej) największą na świecie prezentacja artysty.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toTony’ego Cragga trudno zamknąć w szufladce stylu, bowiem jego twórczość mocno ewoluowała - znajdziemy...