Nasza mroczna strona. Z dziejów perwersji

Okładka książki Nasza mroczna strona. Z dziejów perwersji Elisabeth Roudinesco
Okładka książki Nasza mroczna strona. Z dziejów perwersji
Elisabeth Roudinesco Wydawnictwo: Czytelnik Seria: Pejzaże Kultury nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
228 str. 3 godz. 48 min.
Kategoria:
nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
Seria:
Pejzaże Kultury
Wydawnictwo:
Czytelnik
Data wydania:
2009-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2009-01-01
Liczba stron:
228
Czas czytania
3 godz. 48 min.
Język:
polski
Średnia ocen

6,4 6,4 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Z czego jutro... Dialog Jacques Derrida, Elisabeth Roudinesco
Ocena 6,0
Z czego jutro.... Jacques Derrida, El...
Okładka książki Jacques Lacan, Past and Present: A Dialogue Alain Badiou, Elisabeth Roudinesco
Ocena 7,0
Jacques Lacan,... Alain Badiou, Elisa...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,4 / 10
20 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
271
245

Na półkach: ,

Jak wygląda hagiograficzny model życia świętego płci męskiej i czym różni się od wersji zarezerwowanej dla świętej? Dlaczego biczowanie kojarzone do czasów Henryka III z pokutą i polecaniem cierpienia i cierpiącego ciała Bogu stało się występkiem perwersyjnym kojarzonym z homoseksualizmem? Czy wiedzieliście, że Joanna d’Arc przebierała się w strój męski nie, żeby walczyć o ojczyznę, a jedynie po to, by uchronić dziewictwo przed Anglikami, którzy chcieli ją zgwałcić i taka interpretacja jej poczynań pozwoliła podczas jej procesu rehabilitacyjnego wykazać, że nie popełniła zbrodni transwestytyzmu? Od mitologicznej dynastii Labdakidów i Katarzyny ze Sieny (która za najwyborniejszy posiłek spożyty w imię Chrystusa uznała ropę z piersi chorej na raka),przez Sinobrodego i markiza de Sade (ponure dzieciątka swoich czasów) po Auschwitz (zbrodnia popełniana w imię zracjonalizowanej normy) i czasy współczesne. Czym jest perwersja i gdzie się zaczyna? Kim jest osoba perwersyjna? Jak pojęcie perwersyjności ewoluowało w kulturze Zachodu od czasów antycznych po dzień dzisiejszy? Wszystko to i całe mnóstwo jeszcze znajdziecie w tej niewielkiej rozmiarowo książeczce będącej zbiorem kilku esejów od lektury których nie mogłem się oderwać. Niezwykle wciągająca i bardzo intensywna kulturoznawcza przebieżka! Warto, warto, warto!

Jak wygląda hagiograficzny model życia świętego płci męskiej i czym różni się od wersji zarezerwowanej dla świętej? Dlaczego biczowanie kojarzone do czasów Henryka III z pokutą i polecaniem cierpienia i cierpiącego ciała Bogu stało się występkiem perwersyjnym kojarzonym z homoseksualizmem? Czy wiedzieliście, że Joanna d’Arc przebierała się w strój męski nie, żeby walczyć o...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
4055
404

Na półkach: ,

Brr...To jednak lektura dla osób o silnych nerwach. Takiego nagromadzenia perwersyjnych opowieści nie spotyka się codziennie. A sam termin perwersja pojawił się miedzy rokiem 1308 a 1444, i od samego początku związany był z czymś, co jest ekstremalne, ekstrawaganckie, odstające od ogólnie przyjętych norm i zasad, poszukujące innych wrażeń i doświadczeń niż te, z którymi spotykamy się jako obowiązujące. Już Kościół Katolicki tworząc spis grzechów głównych tak naprawdę skupił w ich opisie całą rzeczywistość rozpusty, ekscesów będących wyrazem namiętnego nieumiarkowania i czerpania przyjemności ze zła, które to wyróżniki najlepiej obrazują czym jest perwersja. Z tych grzechów wynikają wszelkie inne grzechy. Każdemu z nich przypisana jest też postać diabła: pycha Lucyferowi, chciwość Mamonowi, zazdrość Lewiatanowi, gniew Szatanowi, nieczystość Asmodeuszowi, nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu Belzebubowi, lenistwo Belfegorowi. Perwersja od zawsze towarzyszyła człowiekowi, jeśli teoria łącząca jej powstanie z buntem diabła miałaby uzasadniać jej odwieczną obecność, to tak naprawdę nie można mieć złudzeń, że skoro takie jest jej źródło, to jakże mogłoby być inaczej i potem, przecież diabeł zrobi wszystko, by skusić i przyciągnąć człowieka do złego, a perwersja jest objawem zła nieskrępowanym, jawnym, takim najczystszym. I mimo, że dziś często jest ona mylona z wynaturzeniem to nadal pozostaje jego synonimem. I dalej jest kojarzona jako zaprzeczenie wolności, forma unicestwienia, odczłowieczenia, okrucieństwa i ludzkiej destrukcji, wszelkich możliwych nadużyć. Choć, jak stwierdza Autorka, ma ona także swą drugą stronę, która budzi naszą fascynację: może bowiem być zarówno wzniosła, jak i haniebna, wzniosła kiedy przekracza siebie w imię najwyższego dobra, jakkolwiek by go nie rozumieć, ale na pewno pozytywnie; haniebna, gdy objawia się w ohydnych czynach pokazujących najpodlejsze zachowania i degenerację człowieka niszczącego wszystko z zimną krwią w imię spełnienia i przyjemności. Autorka śledzi zjawisko perwersji przez stulecia: prezentuje nam średniowieczną jej odmianę z Gilles”em de Rais, ze świętymi mistyczkami i z biczownikami. Przywołuje postać Małgorzaty Marii Alacoque, która w swej delikatności tak bardzo obawiała się kurzu, że dopiero upomniana przez Jezusa postanowiła sprzątać wymiociny chorej tylko w jeden sposób a mianowicie zjadając je. Później też spożywała fekalia po chorej na dyzenterię, podkreślając, że kontakt jej ust z odchodami wywoływał u niej wizję Chrystusa, którego całowała w jego rany. Kolejną postacią jest żyjący w XVIII wieku markiz de Sade oswajający wszelkie perwersje w swym dziele: Sto dwadzieścia dni Sodomy. Oto świat pełen orgii, niekończący się bankiet zawierający wszelkie możliwe katalogi perwersji, gdzie nie ma żadnych ograniczeń ani zahamowań: „Bohaterowie robią wszystko, na co tylko mają ochotę, i co sobie wymyślą: (..) lubi oglądać święcę palącą się do końca w odbycie kobiety(...) ze szczytu wieży zrzucają dzieci płci obojga(..) oglądają jak się nabijają na pale i ochlapują go krwią (...). Sade desakralizuje perwersję, wyrzuca ją poza oś doba i złą. Jest tym, który uczynił zło czymś godnym pożądania, uczynił pożądanym czerpanie przyjemności ze zła, uczynił przedmiotem pożądania perwersję jako taką, to nowa odsłona rozumienia perwersji. Ale nie ostatnia. W wieku XIX wraz z rozwojem psychiatrii pojawiają się nowe obsesje. Obsesja dziecka - masturbanta, homoseksualisty i kobiety histeryczki. Zdaniem Freuda perwersja jest w pewien sposób naturalna dla człowieka, od strony klinicznej jest strukturą psychiczną: nie rodzimy sie perwersyjni (jest ona w nas),każdy ją potencjalnie nosi, ale stajemy się tacy jeśli jej nie sublimujemy. Dlatego tak długo trwało nim takie zjawiska jak onanizm, homoseksualizm i histeria przesunięto z przestrzeni perwersji do sfery zdrowych przeżyć człowieka. Ostatnia historia jest wizytą w XX wieku, gdzie perwersja pokazuje swoje najohydniejsze oblicze w postaci nazizmu, Holocaustu, ludzkiego terroru. Dzisiaj perwersja została uznana za problem tożsamości, przestępstwo i dewiacje, choć nadal rozprzestrzenia się w różnorodnych formach: zoofilii, pedofilii, terroryzmu i transseksualizmu. Autorka oprowadza nas po tych krętych drogach w poczuciu, że tylko tam, gdzie uda się oswoić erotykę i usunąć z niej nienawiść jest szansa na ludzkie spojrzenia na nieludzkie zachowania i znalezienie światła, które pozwoli właściwie odczytać sytuacje, z którymi zmagają się sami zainteresowani, jak i badacze, lekarze, seksuolodzy. Lektura godna polecenia.

Brr...To jednak lektura dla osób o silnych nerwach. Takiego nagromadzenia perwersyjnych opowieści nie spotyka się codziennie. A sam termin perwersja pojawił się miedzy rokiem 1308 a 1444, i od samego początku związany był z czymś, co jest ekstremalne, ekstrawaganckie, odstające od ogólnie przyjętych norm i zasad, poszukujące innych wrażeń i doświadczeń niż te, z którymi ...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    58
  • Przeczytane
    28
  • Posiadam
    11
  • Historia
    2
  • Pterodaktyl Porno
    1
  • Psychologia
    1
  • Znaleźć
    1
  • Psychoanaliza i okolice
    1
  • Obyczajowe
    1
  • III
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Nasza mroczna strona. Z dziejów perwersji


Podobne książki

Okładka książki Socjologia. Kluczowe pojęcia Anthony Giddens, Philip W. Sutton
Ocena 8,0
Socjologia. Kl... Anthony Giddens, Ph...
Okładka książki Jak myślą państwa. Racjonalność w polityce zagranicznej John Mearsheimer, Sebastian Rosato
Ocena 8,0
Jak myślą pańs... John Mearsheimer, S...
Okładka książki Psychologia społeczna Tomasz Grzyb, Bogdan Wojciszke
Ocena 7,5
Psychologia sp... Tomasz Grzyb, Bogda...

Przeczytaj także