Późny Platon i Stara Akademia

Okładka książki Późny Platon i Stara Akademia Bogdan Dembiński
Okładka książki Późny Platon i Stara Akademia
Bogdan Dembiński Wydawnictwo: Wydawnictwo Marek Derewiecki Seria: Daimonion/ Fundamenta Antyk filozofia, etyka
252 str. 4 godz. 12 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Seria:
Daimonion/ Fundamenta Antyk
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Marek Derewiecki
Data wydania:
2010-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2010-01-01
Liczba stron:
252
Czas czytania
4 godz. 12 min.
Język:
polski
ISBN:
9788361199359
Tagi:
Platon filozofia filozofia antyczna filozofia starożytna
Średnia ocen

6,7 6,7 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki The Causal Universe Julian Barbour, Bogdan Dembiński, Raine Derek, F.R. Ellis George, Michał Heller, Uzan Jean-Philippe, Marek Kuś, Jerzy Lewandowski, P. Dąbrowski Mariusz, Andrzej Sitarz, Andrzej Sołtan, Tracy Thomas, B. Drees Willem, R. Stoeger William
Ocena 0,0
The Causal Uni... Julian Barbour, Bog...
Okładka książki Atlas nieba 2000.0 Grzegorz Czernecki, Bogdan Dembiński, Marcin Jaromin, Aleksander Knapik, Jakub Kowarczyk, Adam Krawczyk, Piotr Witold Lech, Piotr Nowak, Jan Polak, Zbyszko Rum, Zbigniew Siedlecki, Adam Skrzypek, Patrycja Sobik, Bartosz Wojczyński, Tomasz Zaraś, praca zbiorowa
Ocena 7,0
Atlas nieba 20... Grzegorz Czernecki,...
Okładka książki Being and Logos. Categorical and Generic Analyses of Being in Classical Philosophy Bogdan Dembiński, Adam Drozdek, Rafał Oleś, Dariusz Olesiński, Jacek Surzyn, Agnieszka Woszczyk, Anna Zhyrkova
Ocena 0,0
Being and Logo... Bogdan Dembiński, A...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,7 / 10
3 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
668
591

Na półkach: ,

Praca z poziomu zaawansowanej filozofii, ale przystępnie podana. Dla wielu czytelników może okazać się nużąca – szczególnie rozważania około matematyczne. Pan Dembiński potwierdza moje przypuszczenia związane z „platońskim dwuświatem” – podział na świat materialny i niematerialny nie kończy dyskusji, ponieważ ten niematerialny dzieli się na kolejne poziomy rzeczywistości; oraz to, że właściwie mowa jest o jednym Świecie, który dzieli się na różne sfery/poziomy.

Spodobał mi się też fragment rozważań Ksenokratesa odnośnie demonów (dobrych i złych),jako bytów pośrednich między boskimi i ludzkimi.

Godna polecenia praca uzupełniająca Platońskie Dialogi, choć uczciwie ostrzegam, że miejscami może być nużąca i nieciekawa. Dobrze byłoby popracować na zwięzłością, bo często występuje powtarzanie po sobie samym.

---------------------------------------

„W tym sensie należy stwierdzić, że poznanie istoty rzeczywistości sprowadza się ostatecznie do umiejętności ujmowania rodzaju jedności, wielości i zróżnicowania w obrębie każdego z wymienionych poziomów bycia. Wszystkie one uzyskują jednak swoje ostateczne uzasadnienie w „obszarze” bytowych zasad. Należy już w tym miejscu zwrócić uwagę, że niemożliwe jest wobec tego przyjęcie w filozofii Platona teorii „dwu światów”. Nie mamy przecież do czynienia z „dwoma światami”, lecz już w fazie pisanej, dialogicznej, z czterema: są nimi odbicia, zjawiska, przedmioty matematyki oraz idee. Zaś w późniejszej fazie (nauk niepisanych),z „pięcioma światami”. Dochodzi bowiem jeszcze obszar bytowych pryncypiów. O „dwu światach” możemy mówić jedynie w kontekście analizy sposobów bycia poszczególnych „światów”. Zjawiska istnieją przecież inaczej niż istnieją przedmioty matematyki, idee czy bytowe pryncypia. Zachodzi również różnica w sposobach istnienia przedmiotów matematyki i idei, czy też idei i pryncypiów bytowych. Widać zatem, jak nieprecyzyjnie mylące jest przypisywanie Platonowi „prostej”, żeby nie powiedzie uproszczonej, teorii „dwu światów”. Dotyczy to szczególnie historycznie pojmowanego platonizmu, gdzie przyjmuje się jako oczywiste twierdzenie, że Platońska teoria idei sprowadza się zasadniczo do teorii „dwu światów”, świata idei oraz świata zjawisk. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej wtedy, kiedy deklaruje Platon (a czyni to jednoznacznie w Timajosie) istnienia jednego tylko świata. Trzeba wtedy odpowiedzieć, że istnieje jeden tylko „świat”, jeden Kosmos, ale wielorako ustrukturalizowany pod względem sposobów bycia (pryncypia, idee, przedmioty matematyczne, zjawiska i odbicia),zachowując jednocześnie tezę o jedności i jedyności świata. Problem filozoficzny polega na poznaniu struktury tak rozumianego świata, dotarciu do tego, co czyni go możliwym i pojmowalnym. Jeśli przyjąć, że obserwowalnym zmysłowo i dostępny poznaniu jest świat zjawisk, to pytanie o to, co czyni go poznawalnym sprowadza się zasadniczo do pytania o to, w jaki sposób świat ten jest kształtowany przez struktury matematyczne, idee i zasady bytowe. Najbardziej dostępne i najbliższe poznawczo stają się jednak przedmioty matematyki. Zwrócili na ten fakt uwagę wielcy poprzednicy Platona, szczególnie pitagorejczycy. Sądzę również, że w późniejszym okresie działalności mógł Platon obserwować w pracach swoich wybitnych uczniów niezwykłą skuteczność metody, którą dzisiaj można by określić mianem matematycznego przyrodoznawstwa”.

"Cała współczesna filozofia przekształciła się w matematykę" Arystoteles, Metafizyka

Praca z poziomu zaawansowanej filozofii, ale przystępnie podana. Dla wielu czytelników może okazać się nużąca – szczególnie rozważania około matematyczne. Pan Dembiński potwierdza moje przypuszczenia związane z „platońskim dwuświatem” – podział na świat materialny i niematerialny nie kończy dyskusji, ponieważ ten niematerialny dzieli się na kolejne poziomy rzeczywistości;...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    13
  • Przeczytane
    4
  • Posiadam
    2
  • 2 0 2 0
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Późny Platon i Stara Akademia


Podobne książki

Przeczytaj także