Model polityka popularnego w państwach anglosaskich
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Data wydania:
- 2023-02-28
- Data 1. wyd. pol.:
- 2023-02-28
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323351610
- Tagi:
- model polityka komunikacja polityczna marketing polityczny
Dlaczego niektórym politykom udaje się utrzymać dużą popularność nawet po kilku latach rządzenia lub sprawowania urzędu? Wygrywają oni wybory tuż po zakończeniu pierwszej, drugiej lub kolejnej kadencji. Wydają się być również wiarygodni i charyzmatyczni. Czy to z powodu ich ciężkiej pracy lub wrodzonych cech? A może sztaby wyborcze narzucają pewien wizerunkowy cel, do którego powinni dążyć kandydaci? Może więc istnieje wzorzec, lista cech, którymi miałby się charakteryzować polityk sprawnie zarządzający wrażeniem i utrzymujący popularność na wysokim, stabilnym poziomie.
Wszystkie te kwestie szczegółowo porusza najnowsza pozycja książkowa dr. Pawła Rogalińskiego pt. "Model polityka popularnego w państwach anglosaskich”, wydana nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Monografia zgłębia tematykę kreowania swego rodzaju wzorca polityka popularnego, do którego kandydaci na ważne urzędy państwowe chcą się możliwie jak najbardziej upodobnić. Pozycja wieńczy przy tym blisko ośmioletnie badania autora w omawianym zakresie, obejmujące analizę ponad 52 polityków anglosaskich na przestrzeni kilku dekad oraz czerpie z setek źródeł wtórnych oraz licznych źródeł pierwotnych w formie wywiadów z teoretykami i praktykami marketingu politycznego.
Podręcznik manipulacji czy instrukcja jak wygrać wybory?
Jak podaje prof. dr hab. Agnieszka Kasińska-Metryka:
„Bardzo wysoko oceniam oryginalność tej monografii oraz jej wkład w naukę. Przeprowadzone badania znakomicie uzupełniają lukę w literaturze przedmiotu, a ponadto stanowią kompendium wiedzy, która może zostać wykorzystana w praktyczny sposób przez aktorów politycznych, doradców, spin doktorów”.
Dr hab. Karol Czejarek w wywiadzie z autorem monografii również wyraził opinię, że „książka, opisując wszystkie te metody, zostanie wykorzystana (…) jako podręcznik manipulacji”.
I choć monografia rzeczywiście może stanowić bardzo przydatne źródło informacji nie tylko dla badaczy, studentów, osób pracujących w mediach, czy też sztabów wyborczych i samych polityków, autor monografii nie chciałby jej przedstawiać jako podręcznika manipulacji, czy też instrukcji wygrania wyborów. Intencją napisania książki było bowiem naświetlenie pewnego zjawiska, do którego dążą społeczeństwa demokratyczne – przede wszystkim anglosaskie, ale też i inne, należące do kręgu huntingtonowskiej cywilizacji zachodniej.
Autor analizuje popularność polityczną oraz jej wpływ na życie publiczne, prezentując mechanizmy budowania i utrzymywania popularności politycznej, wyzwania stojące przed politykami w dobie globalizacji i mediów społecznościowych oraz rozwój popularności politycznej w państwach anglosaskich. Prezentuje przy tym liczne przykłady z praktyki i opisuje je w sposób możliwie jasny oraz przejrzysty, co ułatwia zrozumienie przedstawionych koncepcji. Porusza przy tym kwestie związane z kreowaniem wizerunku politycznego, takie jak dobór odpowiedniego języka, gestów, czy ubioru, które mają wpływ na odbiór polityka przez społeczeństwo.
Czy zatem, jako wyborcy, mamy swój wspólny, z góry ustalony, „ideał” wyglądu i zachowania polityka? Wiele na to wskazuje, gdyż skoro istnieje nieuświadomiony model polityka popularnego, do którego dążą sztaby wyborcze, to również decyzja wyboru polityka na dane stanowisko może być podejmowana na podstawie nieuświadomionych wrażeń i emocji społeczeństwa.
Przebieg analizy modelu polityka popularnego
W trakcie analizy modelu polityka popularnego badacz podzielił jego cechy na modyfikowalne i niemodyfikowalne, a także takie, które są zmienne - chociażby w zależności od poziomu rozwoju nauki lub zmiany światopoglądu społeczeństw.
Badania w książce są podzielone na kilka części, a w każdej z nich szczegółowej analizie poddano określony aspekt mogący wpływać na zdobycie i utrzymanie popularności politycznej. Z początku autor skupia się na kwestii kreowania wizerunku i zarządzania wrażeniem w komunikowaniu politycznym oraz na roli tych działań w procesie długotrwałego utrzymania popularności na stabilnym poziomie.
Następnie skupia się na cechach niemodyfikowalnych oraz analizie wyglądu zewnętrznego modelu polityka popularnego. W tekście omówione są podstawowe informacje, takie jak wiek, wzrost, płeć, pochodzenie, stan cywilny oraz posiadane dzieci. Następnie analizowana jest budowa ciała, wzrost, postura oraz ich wpływ na sposób, w jaki wyborcy postrzegają danego kandydata. Warto nadmienić, że w marketingu politycznym ważną rolę odgrywa również wygląd twarzy oraz mimika.
Elementy modyfikowalne, takie jak kolor oczu, wąsy czy fryzura, mogą również mieć niebagatelny wpływ na tzw. pierwsze wrażenie, które nierzadko odgrywa decydującą rolę podczas podejmowania decyzji o poparciu danego polityka. Dobór ubioru, kolorystyka oraz biżuteria są również istotne, ale niekiedy niełatwo jest pogodzić zasady marketingu i protokołu dyplomatycznego. W książce zresztą przytacza się wiele przykładów z drugiej połowy XX i początku XXI wieku, które dobrze ilustrują te kwestie.
Szczegółowo analizowane są również wystąpienia publiczne, takie jak przemówienia, debaty, wywiady, spotkania z wyborcami i wiece. Aktywność polityka często przekłada się bowiem na jego późniejszą popularność. W zakresie wystąpień należy zwrócić uwagę na wiele kwestii, takich jak opis gestykulacji, atrybuty głosu, akcent i dialekt (warto zaznaczyć, że w krajach anglojęzycznych, takich jak Wielka Brytania czy USA, odgrywają one w polityce znacznie większą rolę niż np. w Polsce),a także na widownię i charakterystykę pomieszczeń dostosowanych do omawianych spotkań. Kolorystyka tła i otoczenia mówcy, ewentualna muzyka lub zapach także mogą odgrywać pewną rolę w tym procesie. Wszystkie te elementy mogą wspomóc dobrego mówcę i zwiększyć skuteczność jego przekazu.
Kolejne opisane w książce kwestie to elementy językowe, które krasomówcy wykorzystują do wygłaszania publicznych przemów. Perswazyjne słowa-klucze czy też właściwy układ zdań, według części językoznawców i psychologów mogą tworzyć łatwiejszy do zaakceptowania na podświadomym poziomie umysłu przekaz, opisywany szerzej jako programowanie neurolingwistyczne. Podane są też przykłady tandety perswazyjnej – czyli nachalnych prób nieudanej manipulacji – oraz opisy zbiorowej hipnozy i mechanizmów jej działania. Wszystkie elementy języka perswazji oraz hipnozy mogą prowadzić do zdobycia i utrzymania popularności politycznej wśród elektoratu.
Dalsza część monografii skupia się na uzupełnieniu wszelkiej oficjalnej aktywności politycznej o działania zakulisowe. Analizowane są: psychologia wywierania wpływu, nadziei i strachów zbiorowych oraz sposoby kreowania charyzmy. Opisane są także techniki manipulacji, takie jak techniki ofensywne (np. przygwożdżenia lub plotki) i defensywne (np. kozioł ofiarny czy kłamstwa),a także techniki mogące wpłynąć na wzmocnienie i utrwalenie efektów kierowania wrażeniem, takie jak technika aktualizacji.
Następnie uwaga zostaje skupiona na najpopularniejszych, nowoczesnych formach komunikacji politycznej, takich jak aktywność na portalach społecznościowych, działalność w blogosferze, dziennikarstwie obywatelskim, zarządzanie komunikacją oraz wszelkich innych innowacyjnych sposobach na zdobycie przychylności elektoratu.
Wreszcie, w ostatnim rozdziale autor przedstawił wyniki swoich badań, grafiki modelu polityka w wersjach: męskiej i żeńskiej oraz pisemne podsumowanie, które streszcza wyniki analiz i opisuje wykreowany, tytułowy model polityka, aktywnie korzystającego z cech oraz elementów sprzyjających utrzymaniu wieloletniego, stałego poparcia wyborców. Ta część porównuje również wykreowany „ideał” z rzeczywistością, zawiera refleksje krytyczne nad analizą omawianego modelu, a także proponowany kierunek dalszych badań.
Dlaczego politycy anglosascy?
Na koniec warto odpowiedzieć na pytanie, dlaczego publikacja podejmuje tematykę przede wszystkim polityków anglosaskich. Skąd taka decyzja i dlaczego nie zbadano polityków naszego rodzimego rynku politycznego.
Odpowiedź jest prosta - marketing polityczny w państwach anglosaskich (USA, Wielka Brytania, Irlandia, Kanada, Australia),uchodzi za pionierski w świecie ze względu na swoją innowacyjność i ścisłe powiązanie z psychologią społeczną oraz nowymi technologiami. Przykładem może być wykorzystanie telewizji przez Johna F. Kennedy'ego jako skutecznego narzędzia do zdobycia przewagi w wyborach prezydenckich.
Inny ciekawy przykład to Margaret Thatcher, która z pomocą specjalistów agencji reklamowej Saatchi & Saatchi zrewolucjonizowała kreowanie wizerunku i zarządzanie wrażeniem. Barack Obama natomiast jako pierwszy polityk w historii wykorzystał media społecznościowe w kampanii wyborczej, co również przyczyniło się do jego sukcesu. Obecnie najgłośniejsze w polityce przykłady wykorzystania deepfake oraz sztucznej inteligencji również pochodzą z rynków anglosaskich.
Przykłady takie pokazują więc, że strategie marketingowe stosowane przez anglojęzycznych liderów często są uważane za wzór i naśladowane w innych krajach.
Zatem czy polscy politycy również wzorują się na zaprezentowanych modelach? Warto samemu zagłębić się w lekturę i to ocenić. Dr hab. Szymon Ossowski, prof. UAM zachęca do tego słowami:
„Na uwagę zasługują nowatorski charakter wyboru problematyki badawczej, innowacyjne ujęcie omawianego zagadnienia, imponujący materiał źródłowy stanowiący jej podstawę teoretyczną i faktograficzną, jak również poprawność całego wywodu i przystępny styl narracji”.
--
Monografia pt. „Model polityka popularnego w państwach anglosaskich” autorstwa Pawła Rogalińskiego została wydana nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Odnośnik do podstrony z książką: https://wuj.pl/ksiazka/model-polityka-popularnego-w-panstwach-anglosaskich
Liczba stron: 416
Format: 15,8x23,5 cm
Data publikacji: 14.04.2023
Okładka: twarda
Paweł Rogaliński – badacz, praktyk i teoretyk mediów, marketingu i edukacji, doktor w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie). Ukończył zarządzanie (2010–2012),stosunki międzynarodowe: nauki polityczne (2006–2011) oraz filologię angielską (2006–2010) na Uniwersytecie Łódzkim. Redaktor naczelny portalu popularnonaukowego „Przegląd Dziennikarski” ( www.przegladdziennikarski.pl ),prezes organizacji pozarządowej. Otrzymał kilkanaście nagród i wyróżnień krajowych i międzynarodowych, między innymi w Londynie, Berlinie, Warszawie i Brukseli.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 6
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE