Nowa Fantastyka 491 (08/2023)
- Kategoria:
- czasopisma
- Seria:
- Nowa Fantastyka
- Wydawnictwo:
- Prószyński Media
- Data wydania:
- 2023-07-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2023-07-01
- Liczba stron:
- 80
- Czas czytania
- 1 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- Tłumacz:
- Aleksandra Klęczar, Grzegorz Gajek, Kamila Regel
- Tagi:
- fantastyka opowiadania science fiction fantasy czasopisma fantastyczne
Z okazji nadchodzącej światowej premiery (równolegle w Nowym Jorku, Londynie i Warszawie) powieści Rafała Kosika „Cyberpunk 2077: Bez przypadku” jego głównym, choć niejedynym, tematem jest właśnie cyberpunk.
Znajdziecie go zarówno w artykule Magdy Gacyk, w którym zestawia ona świat „Cyberpunka 2077” z otaczającą nas rzeczywistością i ze stanem współczesnej nauki, jak w tekście Tomka Sochy, który zadaje pytanie, czy cyberpunkowy postęp medycyny i implantologii jest odpowiedzią na problemy osób chorych i niepełnosprawnych. Także Ola Klęczar w swojej pocztówce przyjrzy się z lekkim przymrużeniem „starożytnemu cyberpunkowi”.
Również część opowiadań polskich i zagranicznych można w mniejszym lub większym stopniu podciągnąć pod cyberpunk. Tym razem znajdziecie w dziale prozy aż siedem tekstów, m.in. Petera Wattsa, Laviego Tidhara, Tamsyn Muir, Andrzeja Miszczaka i Agnieszki Fulińskiej. Mocny skład, który na pewno przyniesie Wam dużo czytelniczej satysfakcji.
Ponadto w publicystyce mamy artykuł, w którym Jacek Inglot analizuje trwającą apokalipsę intelektu, a także dwa wywiady: z obsadą serialu „Wiedźmin” i z twórcami komiksowego uniwersum „Świat Akwilonu”. Oprócz nich przygotowaliśmy felietony, recenzje i kolejne spotkanie z Lilem i Putem.
Proza polska:
Agnieszka Fulińska – „Przyjaciele samotnego diabła”
Aleksandra Bednarska – „Przyszłość ma zapach brzoskwiń”
Andrzej Miszczak – „Ptolemeusz i sroka”
Jakub Juszyński – „Łowcy w matni”
Proza zagraniczna:
Lavie Tidhar – „Szum deszczu w sosnach” („Rain Falling In The Pines”)
Peter Watts – „Masa krytyczna” („Critical Mass”)
Tamsyn Muir – „Uczennica czarnoksiężnika” („The Magician's Apprentice”)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 30
- 12
- 4
- 4
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Oj przez te 15 lat czytania różnych gazet i tygodników trochę się tego nazbierało, nie wspominając o czytaniu za dzieciaka...
Trzeba to jakoś odwzorować na portalu lubimyczytać!
Sięgając po te archiwalne gazety i czasopisma, dotarłem do czasów, gdy niektórzy z dzisiejszych czytelników jeszcze się nie urodzili. Świat był wtedy zupełnie inny, a te publikacje dają nam wgląd w tamtą rzeczywistość.
To moja lista "Rózności" gdzie są setki pozycje które czytałem gdiześ tam, kiedś w przeszłości.
Oj przez te 15 lat czytania różnych gazet i tygodników trochę się tego nazbierało, nie wspominając o czytaniu za dzieciaka...
więcej Pokaż mimo toTrzeba to jakoś odwzorować na portalu lubimyczytać!
Sięgając po te archiwalne gazety i czasopisma, dotarłem do czasów, gdy niektórzy z dzisiejszych czytelników jeszcze się nie urodzili. Świat był wtedy zupełnie inny, a te publikacje dają nam wgląd w...
Najsłabsze wydanie od zmiany w redakcji. Z opowiadań wyróżniam tylko "Szum deszczu w sosnach" Lavie Tidhara. Nawet Peter Watts nie dał rady, jakoś "Masa Krytyczna" wyjątkowo nie do przełknięcia.
Za to publicystyka na wysokim poziomie. Polecam artykuł Jacka Inglota "Apokalipsa intelektu". Obowiązkowo dałbym do odczytania zamiast Wiadomości lub na lekcjach wychowawczych.
Najsłabsze wydanie od zmiany w redakcji. Z opowiadań wyróżniam tylko "Szum deszczu w sosnach" Lavie Tidhara. Nawet Peter Watts nie dał rady, jakoś "Masa Krytyczna" wyjątkowo nie do przełknięcia.
więcej Pokaż mimo toZa to publicystyka na wysokim poziomie. Polecam artykuł Jacka Inglota "Apokalipsa intelektu". Obowiązkowo dałbym do odczytania zamiast Wiadomości lub na lekcjach wychowawczych.
Numer trzymający poziom. Na szczególną uwagę zachodzi bardzo interesujący artykuł dotyczący apokalipsy intelektu. Opowiadania na plus, choć żadne się szczególnie nie wyróżnia. Stałe rubryki bez zaskoczeń.
Numer trzymający poziom. Na szczególną uwagę zachodzi bardzo interesujący artykuł dotyczący apokalipsy intelektu. Opowiadania na plus, choć żadne się szczególnie nie wyróżnia. Stałe rubryki bez zaskoczeń.
Pokaż mimo toPublicystyka calkiem dobra, niemal wszystko przeczytalam z zainteresowaniem.
Opowiadania, niestety, bardzo slabe. Zadne nie zainteresowalo mnie na tyle bym dotrwala do konca.
Publicystyka calkiem dobra, niemal wszystko przeczytalam z zainteresowaniem.
Pokaż mimo toOpowiadania, niestety, bardzo slabe. Zadne nie zainteresowalo mnie na tyle bym dotrwala do konca.
Numer chyba lepszy publicystycznie (teksty Inglota i Sochy) niż literacko. Najciekawsza "Masa krytyczna" Wattsa.
Numer chyba lepszy publicystycznie (teksty Inglota i Sochy) niż literacko. Najciekawsza "Masa krytyczna" Wattsa.
Pokaż mimo toPoza Wattsem nic wielkiego. Muir trzymała poziom ale koncówka zrujnowała opowiadanie.
Poza Wattsem nic wielkiego. Muir trzymała poziom ale koncówka zrujnowała opowiadanie.
Pokaż mimo toNiepiękną jesień mamy tego lata. Idealna aura dla lektury.
Toteż nowy numer NF już za mną.
A w nim – po polsku.
„Przyjaciel samotnego diabła” Agnieszki Fulińskiej – bajkowe fantasy? Jak to u tej Autorki, mocno nasycone historią. Idealnie spasowałby w Fantazjach Zielonogórskich. Brakuje mi w tym opku jakiejś iskry, jakiegoś konfliktu. Przez co cały tekst wydaje się trochę letni. Ale że Fulińska warsztat ma przedni, to lektura nadzwyczaj przyjemna.
:Przyszłość ma zapach brzoskwiń” Aleksandry Bednarskiej – pomysł mi się podobał. Został jednak popsuty scenografią (Dalekiego Wschodu mam już po dziurki w nosie) i przekombinowaną konstrukcją. Plany czasowe (jak wyrozumiałem) dosyć swobodnie mieszają się w tekście, co utrudnia umiejscowienie wydarzeń.
Gdyby to tak poukładać chronologicznie i przenieść choćby do Polski… Ech!
Nie jest to tekst zły, absolutnie. Ale nie ułatwia czytelnikowi lektury, co mam za jego główną wadę.
„Ptolemeusz i sroka” Andrzeja Miszczaka – kolejna wariacja na temat Polski Potężnej i Szczęśliwej, tym razem dzięki materiałowi z kosmosu, czyli Szkłu. Fajnie poczytać o znanych postaciach w nowym otoczeniu, ale oprócz paru mrugnięć okiem jakoś mi się ten tekst w całość nie klei.
„Łowcy w matni” Jakuba Juszyńskiego – Polska u zarania dziejów, w której elementy rodem z fantasy działają na równi z historycznymi. Dobre tło, są przebłyski ciekawej historii, ale w sumie akcja trochę jednak cherlawa.
No i zagranica.
„Szum deszczu w sosnach” Lavie Tidhara – akcja wątła jak jednoroczny świerczek. Ale za to… Niesamowite tło, wielce ciekawy świat. Aż chciałoby się zakrzyknąć – proszę o więcej tego alternatywnego Izraela. Pomysłów w ten tekst Autor nawciskał tyle, że przeciętny pisarz fantasy naskrobałby z nich ze dwa pięcioksięgi. Tekst numeru!
„Masa krytyczna” Petera Wattsa – Wattsa nigdy nie za dużo, ale tu chyba odezwał się w nim duch wyrobnika. Narzekania na współczesną sztukę połączone z ewolucją maszyn niespecjalnie współgrają w tym tekście.
„Uczeń czarnoksiężnika” Tamsyn Muir – świetny pomysł, niestety ciut przegadany. Tym niemniej – opowiadanie bardzo ciekawe i, hm, ważne. Bo aż strach się bać, jakie refleksje można z niego wysnuć.
W publicystyce też bardzo ciekawie.
Klęczar czytać lubię bardzo i to zawsze jest mocny punkt numeru. Vargas tym razem się chyba nieco zapętlił w dygresjach. Za to ciekawa „Apokalipsa intelektu” Inglota – choć być może zamiast w intekalipsę stoczymy się w świat Elojów i Morloków? I co tu porabiać będzie SI?
Artykuły Sochy, w tym „Człowiek 2.0”, powinny być lekturą obowiązkową w szkołach. Uczą spojrzenia innego, nam, zwyklakom, niedostępnego.
Oraz dwie pozycje reklamowe: wywiad z aktorami „Wiedźmina” (nie oglądałem jeszcze, więc się nie odniosę) oraz artykuł „Dystopia bez przypadku” pani Gacyk. I tu mam pewną zagwozdkę – książki nie czytałem, więc być może wszystkie peany na jej temat są prawdziwe. Ale mimo wszystko budzi to pewne podejrzenia o kryptoreklamę. Sam artykuł może nieco przeszarżowany, ale w sumie ciekawy.
Reasumując – kolejny ciekawy numer
Niepiękną jesień mamy tego lata. Idealna aura dla lektury.
więcej Pokaż mimo toToteż nowy numer NF już za mną.
A w nim – po polsku.
„Przyjaciel samotnego diabła” Agnieszki Fulińskiej – bajkowe fantasy? Jak to u tej Autorki, mocno nasycone historią. Idealnie spasowałby w Fantazjach Zielonogórskich. Brakuje mi w tym opku jakiejś iskry, jakiegoś konfliktu. Przez co cały tekst wydaje się trochę...