rozwińzwiń

Głosy. Monologi

Okładka książki Głosy. Monologi Claudio Magris
Okładka książki Głosy. Monologi
Claudio Magris Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy Seria: Biblioteka Babel literatura piękna
133 str. 2 godz. 13 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Biblioteka Babel
Tytuł oryginału:
Essere già stati, Il Conde, Le Voci, Lei dunque capirà
Wydawnictwo:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania:
2010-05-13
Data 1. wyd. pol.:
2010-05-13
Liczba stron:
133
Czas czytania
2 godz. 13 min.
Język:
polski
ISBN:
9788306032581
Tłumacz:
Joanna Ugniewska
Tagi:
literatura włoska Joanna Ugniewska
Średnia ocen

6,2 6,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,2 / 10
33 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
916
870

Na półkach:

Podtytuł monologi wskazuje że warto czytać na głos i wsłuchać się w mówiącego To powoduje, że zaczynamy choć trochę rozumieć zachowania nietypowe lub dziwne. Na mnie największe wrażenie zrobiły tytułowe Głosy bo po pierwsze studium obłędu ale metaforycznie współczesna tendencja do wirtualizacji, dystansu, idealizacji relacji (ma być zawsze pięknie a jak nie to zmiana) i doskonałości ( precz z brzydotą, bakteriami, pospolitością i naturalnością ciała)

Podtytuł monologi wskazuje że warto czytać na głos i wsłuchać się w mówiącego To powoduje, że zaczynamy choć trochę rozumieć zachowania nietypowe lub dziwne. Na mnie największe wrażenie zrobiły tytułowe Głosy bo po pierwsze studium obłędu ale metaforycznie współczesna tendencja do wirtualizacji, dystansu, idealizacji relacji (ma być zawsze pięknie a jak nie to zmiana) i...

więcej Pokaż mimo to

avatar
404
282

Na półkach: , ,

MÓWIENIE DO SNU, CZYLI O MONOLOGACH CLAUDIO MAGRISA

Nie będę ukrywać, że do tej pory Claudio Magris (ur. 1939),pochodzący z Triestu włoski pisarz, był postacią zupełnie mi nieznaną, podobnie jak przeciętnemu polskiemu czytelnikowi. Omawiana książka „Głosy. Monologi” jest pierwszym polskim wydaniem opowiadań autora, co więcej, tomik z 2010 roku został skomponowany specjalnie z myślą o czytelniku polskim i zadedykowany jego tłumaczce – Joannie Ugniewskiej. Tym tłumaczyć należy obecność słowa wstępnego „Od autora”, który jest chyba jedynym negatywnym elementem książki – Magris postanowił ze szczegółami streścić polskiemu czytelnikowi każde z czterech zamieszczonych opowiadań i wyjaśnić użyte w nich motywy. To, jak sądzę, jednak błąd w sztuce – to trochę tak, jakby autor powieści kryminalnej na wstępie ujawnił kto będzie w jego książce zabójcą. Dlatego radziłbym odłożyć lekturę wstępu na koniec, po zapoznaniu się z tekstem opowiadań i skonfrontować go z uzupełniającym tekstem „Od tłumaczki”.

Znajdziemy tu cztery opowiadania, które łączy wspólna forma – monolog. We wszystkich czterech przypadkach mamy do czynienia z jednym bohaterem, który opowiada swoją historię w pierwszej osobie liczby pojedynczej – bez najmniejszej choćby interwencji narratora. Za każdym razem jest to postać samotna i, co istotne - bezimienna, jak pisze autor, fakt ten przywraca im godność i nadaje uniwersalnego charakteru, tak jak Nieznany Żołnierz symbolizuje całe pokolenie żołnierzy. „Ale fakt nieposiadania imienia oznacza nie tylko wymazywanie, lecz przede wszystkim głęboką godność; oznacza poczucie uniwersalności”. Cztery postacie z prozy Magrisa charakteryzuje swoista drugoplanowość, co zresztą sygnalizuje sam autor we słowie wstępnym: „(...) wolę statystów – aby posłużyć się językiem teatralnym – od aktorów grających główne role. A to dlatego, że sądzę, iż wszyscy, również wielcy, żyją zawsze w cieniu kogoś większego od nich, i tym kimś jest statysta (...)”. Statystami, zaludniającymi niepokojącą prozę Magrisa są kolejno: przyjaciel wirtuoza gitary, który popełnił samobójstwo („Mieć życie za sobą”),pomocnik wyławiacza zwłok („Conde”),mężczyzna zakochany w głosach kobiet, nagranych na automatyczne sekretarki („Głosy”) i kobieta, przebywająca w tajemniczym Domu Opieki (tożsamym z zaświatami),wspominająca swojego ukochanego („Teraz chyba Pan zrozumie”).

Pomimo swej dość eksperymentalnej formy, „Głosy. Monologi” to proza od której naprawdę trudno się oderwać. Nie jestem natomiast przekonany, czy jest to dobra książka do rozpoczęcia przygody z twórczością Claudio Magrisa, skoro jeśli wierzyć słowu wstępnemu, są to teksty diametralnie różne od dłuższych utworów triesteńskiego pisarza. Magris nazywa je „produktami bezsenności” i „napisanymi lewą ręką” – „chodzi o teksty sytuujące się w obrębie owego «nocnego pisma» (...). W piśmie nocnym pisarz konfrontuje się z czymś, c pojawia się niespodziewanie w jego wnętrzu, on zaś dotąd nic o tym nie wiedział: niepokojące, czy wręcz budzące grozę uczucia i impulsy (...)”. Aż prosi się w tym miejscu przytoczyć fragment wiersza Stachury: „Zapiszę siebie nocnego spróbuję/ choć nie po to by wieści pobiegły/ mi chimery litosne apele/ ale nie jest to jednako tarcza/ ani tarcza jakoby na odwrót/ albo inne chronne przywdziewanie („Śpiewanie przez sen”).

Nie sposób nie docenić walorów niepokojącej, gatunkowo granicznej prozy Claudio Magrisa, toteż zbiorowi „Głosy. Monologi” wystawiam wysoką ocenę i polecam wszystkim miłośnikom lektur nieoczywistych.

MÓWIENIE DO SNU, CZYLI O MONOLOGACH CLAUDIO MAGRISA

Nie będę ukrywać, że do tej pory Claudio Magris (ur. 1939),pochodzący z Triestu włoski pisarz, był postacią zupełnie mi nieznaną, podobnie jak przeciętnemu polskiemu czytelnikowi. Omawiana książka „Głosy. Monologi” jest pierwszym polskim wydaniem opowiadań autora, co więcej, tomik z 2010 roku został skomponowany...

więcej Pokaż mimo to

avatar
719
343

Na półkach: ,

Jak na Magrisa, lekkie rozczarowanie.

Jak na Magrisa, lekkie rozczarowanie.

Pokaż mimo to

avatar
161
28

Na półkach:

Jeden z niewielu zbiorów opowiadań, które przeczytałam i muszę powiedzieć, że jestem pod ogromnym wrażeniem. Serdecznie polecam, lektura zmuszająca do refleksji, którą dość szybko się czyta.

Jeden z niewielu zbiorów opowiadań, które przeczytałam i muszę powiedzieć, że jestem pod ogromnym wrażeniem. Serdecznie polecam, lektura zmuszająca do refleksji, którą dość szybko się czyta.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    52
  • Chcę przeczytać
    33
  • Posiadam
    22
  • Literatura włoska
    2
  • Teraz czytam
    1
  • * włoskie
    1
  • Literatura włoska
    1
  • Przeczytane w 2019
    1
  • 2018
    1
  • Współczesna
    1

Cytaty

Więcej
Claudio Magris Głosy. Monologi Zobacz więcej
Claudio Magris Głosy. Monologi Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także